Hopelijk kan jij ook terugkijken op een mooi 2018. Heb jij je doelen bereikt die jij voor jezelf hebt gesteld? Ik kijk met dankbaarheid terug. Dankbaar dat ik mijn omzet heb kunnen verviervoudigen ten opzichte van 2017. Dankbaar voor alle mooie ondernemers die in mij geloofden en die ik heb mogen begeleiden.
Dankbaar voor de mooie resultaten die zij allemaal stuk voor stuk hebben mogen behalen.
Dankbaar voor mijn leven met mijn heerlijke puberzoons.
Dankbaar voor de vriendschappen die ik heb, waarvan ik er sommige al meer dan dertig jaar koester.
Dankbaar voor de nieuwe vriendschappen die zijn ontstaan dit jaar.
Dankbaar voor de nieuwe mensen die ik heb mogen ontmoeten. Ik deel graag met jou mijn tips en ervaringen die mij hebben geholpen om dit jaar mijn omzet te verviervoudigen.

Dankbaarheid
Dankbaar zijn en kijken wat er wel is, wat je allemaal hebt bereikt afgelopen jaar. Elke dag opnieuw dankbaar zijn. De groei die je doormaakt als ondernemer en ook als mens. We vergeten vaak dankbaar te zijn, dus moet je dankbaarheid actief beoefenen! Dat kan door dagelijks op te schrijven waar je die dag dankbaar voor bent.

Heldere focus en doelen
Stel voor jezelf heldere doelen die je wilt behalen. Weet ook waarom het zo belangrijk voor je is om deze te behalen. Wat is jouw motivatie? Hoe groot is jouw verlangen? Wat is jouw bijdrage? Echt gaan ondernemen vanuit je missie om bij te dragen aan een mooiere wereld maakt het makkelijker om in actie te komen en zichtbaar te worden. “If the WHY is big enough, the HOW is easy”
Stel doelen die jou motiveren, die jou uitdagen. Doelen die je een beetje spannend vindt maar wel realistisch zijn. Zulke doelen werken het beste. Elke ochtend stel ik mijzelf de vraag: Wat kan ik vandaag doen om mijn doelen te behalen?

Bepaal je strategie voor komend jaar
Een goede marketingstrategie is nodig om te groeien. Om een weloverwogen marketingstrategie te kunnen vaststellen, heb je een heldere visie & missie nodig. Stel jezelf de vragen wie, wat, waar, wanneer en hoe?
Heb een helder aanbod (deze steeds verder aanscherpen en ontwikkelen) Weet wie jouw ideale klant is en waar en hoe je deze kan bereiken.  Ook voor komend jaar weet ik precies wanneer en wat ik aan ga bieden. Dat geeft mij focus en rust. In plaats van elke week of maand weer een andere kant op te vliegen met alle ideeën die ik mijn hoofd heb 😉

Authentieke keuzes
Maak keuzes waar je echt blij van wordt. Waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Kijk niet continu naar wat anderen doen. Oké, laat je inspireren, maar ga zeker niet kopiëren. Ga vooral op zoek naar jouw eigen unieke manier. Naar wat jij wilt en maak keuzes die voor jou écht kloppen.  Dus niet omdat je denkt dat het zo hoort of omdat anderen dat ook zo doen. Want als het voor jou klopt, als jij voelt “dit is mijn manier”, dan zal je de klanten aantrekken waar jij ook echt graag mee wilt werken.

Visie
Spreek je uit. Laat zien en horen wat je denkt. Ga niet op in de massa. Daarvoor ben je te uniek. Durf je te onderscheiden in waar jij in gelooft!

Moed
Trial and error. Doen, uitproberen, bijschaven en verbeteren. Blijf niet hangen in perfectie. Actie geeft reactie. Leer van je fouten en groei elke dag. Zet vooral ook door. Ook de grootste merken en bedrijven begonnen met 1 klant. Ook zij hebben de nodige afwijzingen gehad. Heb ook de moed om door te zetten als het even tegen zit. Jij gelooft in wat jij wilt doen, in wat je wilt bijdragen. Opgeven is geen optie.

Doe het met liefde
Je bent je bedrijf niet gestart om er alleen maar geld mee te verdienen en er alleen zelf beter van te worden. Jij wilt jouw klant toch ook het beste van jou geven (of het nu een dienst of product is, dat maakt niet uit). Als je echt onderneemt vanuit liefde zal het naar je toekomen.

Vertrouw
Blijf vertrouwen, ook als het tegenzit of als je angsten hebt.
Alleen vanuit vertrouwen kan jij de angsten overwinnen. En ja, we hebben allemaal onze angsten, groot of klein. Afgelopen jaar heb ik er zelf ook meerdere aangekeken. Als het te groot en te moeilijk is; doe het met kleine stapjes. Je zal trots zijn op jezelf.

Je bent je omgeving
Mensen passen zich aan hun omgeving aan Hoe ziet jouw omgeving eruit? Hoeveel mensen in jouw omgeving hebben al bereikt wat jij wilt bereiken? Kijk eens naar de mensen die nu onderdeel zijn van jouw omgeving. Hoe is hun mindset, hoe denken zij over succes en geld verdienen? Houden ze jou klein of motiveren ze je om te groeien? Zorg dat je mensen om je heen verzamelt die jou steunen.  Als ondernemer is het belangrijk om iemand te hebben die je coacht. Ook ik, na 20 jaar ondernemerservaring, laat mij nog steeds begeleiden door verschillende coaches. Belangrijk voor je groei, voor praktische ondersteuning en de stok achter de deur.

Focus op je sales en marketing
Ondernemers zijn soms erg druk met allerlei zaken die geen omzet opleveren. Dus onderneem elke dag acties die leiden tot klanten en omzet. Maak onderscheid tussen hoofd en bijzaken. Wat kost je veel tijd nu en kan je beter uitbesteden aan een ander. Je hoeft niet alles zelf te doen 😉

Hoe was jouw jaar? Wat vind jij het moeilijkste? 

Wil jij komend jaar je omzet ook minimaal verdubbelen?
Ben je bereid met focus je doelen te behalen? Doe dan mee met de kickstartmaand.

Omdat ik jou ook een succesvol bedrijf gun en ik hoop dat 2019 ook voor jou je mooiste jaar ooit wordt, kan je al deelnemen tegen een extreem laag instaptarief lees meer op dé kickstart-maand voor zzp’ers

whatsApp openen
1
Hi! Wat super leuk dat je een kijkje komt nemen! Kan ik iets voor je doen?