Een vriendin van mij is al heel wat jaartjes ondernemer. Ze vertelde me laatst, dat ze één van de grootste lessen over marketing leerde van patatDe onderneming die ze samen met haar business partner runt is vernieuwend. Samen hebben ze heel wat uurtjes besteed aan het uitwerken van de ultieme producten, propositie en aanpak, allebei puttend uit jarenlange ervaring. Ze ontwikkelden iets dat bedrijven helpt om bepaalde processen veel beter en effectiever aan te pakken. Wat waren ze er trots op!

Maar toen kwam het punt waar zo veel ondernemers met een vernieuwende visie op stuiten. Mensen snapten nog niet helemaal wat het nou precies was. De ondernemers waren van de inhoud – en die klópte als een bus! Hoe breng je dat aan de man? 

Ze vertelde me dat bij haar het kwartje viel toen ze een keer uit eten was bij een goed restaurant. De serveerster diende de gerechten op, het één nog lekkerder dan het andere. Als laatste zette ze een portie goudgele frites op tafel, met een bakje lobbige, glanzende mayonaise ernaast.

En wat gebeurde er? Iedereen viel aan op die frites! Leuk, dat gerecht wat al voor ze stond, maar oh jee! Alvast even een frietje pakken, snel door de mayo en dat (nog iets te hete) frietje met een blij gezicht opsmullen.

Er begon haar iets te dagen. Ze keek eens om zich heen. Bij andere gasten precies hetzelfde tafereel.

YESS! dacht ze. Dat is het! We hebben een FRIETJE nodig!

Iets, dat niet het hoofdgerecht is en zó ongecompliceerd en lekker is, dat je wel moét aanvallen. Nee, niet een saai stokbroodje, waar je je al vol mee eet voordat je eten geserveerd wordt. Niet een bakje doorgekookte groenten dat je links laat liggen omdat het niet tot de verbeelding spreekt. Een frietje zou klanten potentiële klanten snel over de streep trekken om zaken te doen met ze – om vervolgens ook de andere, uitgebreidere trajecten met ze te doen.

En nee, natuurlijk hadden zij niet meteen het ultieme frietje bedacht. Een goed frietje is gewoon, maar ook bijzonder. Het is net zo zorgvuldig bereid als de rest van de gerechten, maar geeft nog niet alles weg. Het heeft wel degelijk voedingswaarde en voegt iets toe aan het geheel.

Als je zo van de inhoud bent als zij zijn, dan vergt het nog best wat gepuzzel om je klanten iets te bieden dat die aantrekkingskracht op ze heeft en ze vervolgens ook aan je andere gerechten te laten beginnen.

Maar vanochtend belde ze me op. “We hebben een frietje! Hoe gaaf is dát!”

Ze hadden iets bedacht, waar hun klanten van smulden. Waar ze gemakkelijk “ja” tegen konden zeggen. Waardoor ze kennis konden maken met hun kwaliteiten, waar ze niet meteen alles mee weggeven, maar hun klanten wel echt iets aan hebben. Zij werden nu gebeld door geïnteresseerden, die wel zo’n frietje wilden bestellen bij ze. 

Even later appte ze ook nog haar op-de-achterkant-van-een-bierviltje-frietjes-model. Kijk maar eens of het jou lukt om op basis hiervan een frietje te bedenken.

Wil je hulp bij het ontwikkelen van jouw frietje? Neem dan contact met me op. Frietjes – eh, ik bedoel natuurlijk: jou helpen een onweerstaanbaar aanbod uit te werken – is mijn specialiteit!

Heb jij ook een voorbeeld van een alledaagse situatie die jou op een goed bussinessidee heeft gebracht?